søndag 22. januar 2017

Smuldrepai og innehygge.

God helg, allihop!
I dag har byen ligget innhyllet i frosttåke, og det har vært rimelig grøssig. Ganske stor forandring fra igår ~ da dro eldstejenta mi og jeg på tur til flotte Krogshavn i Langesund og nøt sol og 8 plussgrader. Vi vandret rundt på svaberg og fikk skikkelig vårfølelse, så det ble et lite sjokk for systemet med dagens blå grader og frossen natur.
Men en finfin helg har det uansett vært, og jeg har benyttet tida best mulig. Kanskje litt i tidligste laget med vårrengjøring, men pytt- huset er skrubbet og sarte, rosa tulipaner er min belønning til meg selv for jobben!:)



Synes de er så fine!:)

Ellers passet det bra med litt baking og innehygge i dag, og smuldrepai med skogsbær er enkelt, fort gjort og veldig godt. 
Her er en god oppskrift jeg pleier å bruke:

SMULDREPAI 

Varm ovnen til 220°

200 g mel
200 g sukker
200 g smør

Bland godt og la gjerne stå i kjøleskap en stund, da blir det lettere å smuldre deigen.

Legg skogsbær (rabarbra, kirsebær eller bringebær passer også like godt)i
bunnen av en paiform og strø sukker/ekte vaniljesukker over bærene. Smuldre så deigen over og stek i ca 15-20 min.

Lun vaniljeis smaker nydelig til!



Så da er det straks klart for ny uke, og neste helg er det spaweekend i Polen~ gleder meg! Vi sees snart, ha en herlig søndagskveld!

Hilsen Anne. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar