søndag 22. januar 2017

Smuldrepai og innehygge.

God helg, allihop!
I dag har byen ligget innhyllet i frosttåke, og det har vært rimelig grøssig. Ganske stor forandring fra igår ~ da dro eldstejenta mi og jeg på tur til flotte Krogshavn i Langesund og nøt sol og 8 plussgrader. Vi vandret rundt på svaberg og fikk skikkelig vårfølelse, så det ble et lite sjokk for systemet med dagens blå grader og frossen natur.
Men en finfin helg har det uansett vært, og jeg har benyttet tida best mulig. Kanskje litt i tidligste laget med vårrengjøring, men pytt- huset er skrubbet og sarte, rosa tulipaner er min belønning til meg selv for jobben!:)



Synes de er så fine!:)

Ellers passet det bra med litt baking og innehygge i dag, og smuldrepai med skogsbær er enkelt, fort gjort og veldig godt. 
Her er en god oppskrift jeg pleier å bruke:

SMULDREPAI 

Varm ovnen til 220°

200 g mel
200 g sukker
200 g smør

Bland godt og la gjerne stå i kjøleskap en stund, da blir det lettere å smuldre deigen.

Legg skogsbær (rabarbra, kirsebær eller bringebær passer også like godt)i
bunnen av en paiform og strø sukker/ekte vaniljesukker over bærene. Smuldre så deigen over og stek i ca 15-20 min.

Lun vaniljeis smaker nydelig til!



Så da er det straks klart for ny uke, og neste helg er det spaweekend i Polen~ gleder meg! Vi sees snart, ha en herlig søndagskveld!

Hilsen Anne. 

onsdag 11. januar 2017

Godt nyttår ~ litt på etterskudd!

Hei på dere.Plutselig ble det januar,og både jul og nyttår er vel overstått. Midt oppi julefeiring, selskapeligheter og nyttårsfeiring har det blitt lite tid til blogg, men det skal tas igjen nå som hverdagen er igang igjen. Flunkende nytt kamera i julegave fra mannen i huset legger ikke akkurat demper på fotogleden, så dette skal bli gøy! Hittil har fokuset mitt vært naturfotografi , men siden jeg er oppslukt av interiør og hjem er planen å knipse litt sånt også etterhvert. 
Om et par uker skal min kjære og jeg på langhelg til Polen, nærmere bestemt til Gdansk, og jeg gleder meg veldig til å utforske interiør- og antikkbutikkene der. Forhåpentligvis kommer jeg hjem med noen skatter.
Enn så lenge får jeg nøye meg med å ønske dere en god onsdagskveld, og dele et bilde av min borddekning til nyttårsfesten her hjemme. 



Jeg elsker grønt og hvitt, det er friskt, rent og gir et delikat inntrykk.Sart og vakkert brudeslør og knallgrønne epler ble ganske fint, synes jeg.
Besøk også gjerne min facebookside , Anne Kongsgård photography hvis dere vil titte litt på mine naturfotografier. 

Vi sees snart,
Hilsen Anne.

søndag 11. desember 2016

Sjokoladetrøfler

Da var det tredje søndag i advent alt~ tida flyr til jul! Så da synes jeg det var litt greit å få unna litt produksjon av julegodter, så jeg rekker en runde til før jul~ har en anelse om at disse forsvinner rimelig kjapt. Jeg elsker sjokoladetrøfler, og disse var enkle og veldig gode. Her er oppskriften jeg brukte:

MØRKE SJOKOLADETRØFLER

1 dl fløte
200 g Freia Dronningsjokolade
Et ørlite dryss ekte vaniljesukker

Varm fløten til den begynner å boble, dra kjelen av plata, knekk opp sjokoladen og ha oppi. Dryss på litt ekte vaniljesukker. Når sjokoladen er myk røres det sammen til en glatt masse. Ha over i en bolle og sett i kjøleskapet 2-3 timer. 
Trill små kuler og rull i kakaopulver.

HVITE TRØFLER MED LAKRIS

1 dl fløte
200 g hvit Freia Dronningsjokolade 
1 strøken ts grovt lakrispulver

Varm fløten og ha i sjokoladen (samme framgangsmåte som til sjokoladetrøflene)
og tilsett lakrispulveret.
Rør godt sammen og ha i en bolle, kan godt stå i kjøleskap noen timer. 
Lag små kuler og her kan du rulle dem i kokos, eller melis med litt kakeglitter.

Så enkelt og så utrolig godt!
Prøv selv, og kos dere.



 Dette lakrispulveret brukte jeg, det er også nydelig strødd over vaniljeis~ som et lite tips!

VI SEES SNART~ HA EN FIN KVELD!

lørdag 10. desember 2016

Julestemning i byen.

God lørdag til dere, håper dere nyter helg og fridag. I dag er det julemarked i byen, og jeg tok en tur mens det ennå var tidlig for å slippe altfor mye kø. Folk strømmer til byen når det foregår noe, så jeg har tro på at det kan være livat i sentrum uansett hvor mye mange gremmer seg over handlesentra utenfor byen.
Vel vel ~ jeg tenkte jeg skulle dele noen glimt av julestemningen herfra, og så koselig var byen idag.










Her var det ferske grønnsaker, honning, brente mandler, syltetøy og saft fra lokale gårder og olivenoljer og godsaker fra Italia ~ massevis av flotte gaveideer. 
Jeg dro iallfall hjem herfra med 
italiensk olivenolje og andre småtterier og plenty av julestemning!
Vi sees snart!


torsdag 8. desember 2016

Et lite gavetips...

Heisann! Hopper kjapt innom på en torsdagskveld med et lite gavetips til dere som leter etter den perfekte gaven til din kjære/venninne/søster/mor~ eller deg selv. Gjett om jeg ble glad når jeg svippet innom Vita og fant ut at de har begynt å selge Spa Sanctuarys fantastiske produkter! Disse har jeg kjøpt i England i årevis, og de er helt supre ~ og aldeles overkommelige i pris.



Dufter herlig, gode for hele kroppen og faller i smak hos de aller fleste. Så disse anbefales!
Det var kveldens lille besøk fra meg ~ vi sees!

onsdag 7. desember 2016

Julebakedag!

Hei på dere. I dag har det blitt litt baking og småsysler her hjemme, og julestemningen gjør inntog for alvor. Riktignok blir det ikke alle sju slaga ~  her hjemme er nemlig den største kakemonsen meg ~ så det lages utvalgte favoritter fra år til år.
Noe av det beste jeg vet er honningkaker, og idag laget jeg noen som er lette, luftige og herlige. 
Blandt jentenes favoritter er herlige havrekaker med sjokoladebiter. Akkurat passe myke og seige skal de være ~ og de går ned på høykant.
Jeg mistenker at det må lages en porsjon til før jul!
Og oppskriften til herlighetene kommer her:

Honningkaker med ingefær:

150 g honning
100g brunt sukker (farin)
125 g smør
2 egg
500 g siktet hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts ingefær
1 ts kanel

Ha honning, sukker og smør i en kjele og kok langsomt til sukkeret er godt oppløst.
Kjøl til det er lunkent.
Pisk egg og tilsett i kjelen.
Bland mel, bakepulver og krydder og rør inn innholdet i kjelen til en jevn deig.
Dekk til og sett i et kjølig rom i en halvtimes tid.
Forvarm ovnen til 200°C . Strø mel på bakebordet og kjevle ut deigen. Stikk ut kaker med f.eks pepperkakeformer. Stek i 6-8min og avkjøl på rist.





Herlige havrekaker med sjokolade:

150 g smør
150 g hvetemel 
125 g havregryn 
125 g sukker
1 ts bakepulver 
1 ts ingefær
1 egg
4 ss melk
100 g mørk sjokolade 

Forvarm ovnen til 200°C.
Smelt smøret og avkjøl. Bland mel, havregryn, sukker, bakepulver og ingefær i en bolle. Rør smør og egg og melk sammen og tilsett melblandingen.
Grovhakk sjokoladen og rør inn i deigen.
Sett kakene med spiseskje på 
bakepapirkledd plate. Jeg liker å lage kakene litt store, så husk god avstand mellom dem ~ de eser ut endel.
Stek 12-15 min. Avkjøl på rist.






Mens kakene steker er det akkurat nok tid til å lage små pyntekranser av rosmarin ~ de dufter nydelig og er dekorative.





Du trenger bare blomstertråd, frisk rosmarin og et fint bånd til oppheng. Greit å lage en ring av blomstertråd først, deretter festes rosmarinen rundt. Heng dem opp der du ønsker. Mine hang jeg på dørene på mitt lille kjøkkenskap, som nå er fullt av godsaker til jul. 
Og til helga skal det lages sjokoladetrøfler ~ det deler jeg selvsagt med dere! 
Ha en herlig kveld videre, vi sees snart! 



søndag 4. desember 2016

Flunkende ny blogg og sommerfugler i magen...

Hei, folkens! Så var jeg altså igang med en aldeles ny og fersk blogg ~ har gledet meg fælt til å skrive igjen. Dette året har livet holdt meg opptatt både på godt og vondt, slik det ofte gjør, og derfor føltes det liksom litt passende å åpne dørene ~ så og si ~ for alle dere som jeg håper vil komme på besøk inn til meg og dele stort og smått av spennende og hverdagslige ting rett før 2017 banker på døra.
Nytt år, nye muligheter heter det jo.So ~ here we go! 
Aller først må jeg bare si at jeg gleder meg SÅ til jul, og ikke minst til å pynte huset!
Jeg er veldig glad i naturpynt og her hjemme går det mye i hvitt, sølv og - nettopp, naturfarger. Det fine med naturpynt er selvsagt at du kan plukke/lage den selv, enkelt og rimelig og med litt kreativitet blir den unikt din. Hvert år går jeg ut og høster bittesmå trær med røtter, f.eks.Vask jorden av røttene, fyll et Norgesglass, glasskrukke eller det du måtte ønske å bruke med vann og sett treet oppi og vips! Enklere blir det ikke, men koselig og rustikt er det.



Nedtelling til jul er i gang!
Vi sees snart,ha en finfin start
på ny uke!
Hilsen Anne.:-)