onsdag 7. desember 2016

Julebakedag!

Hei på dere. I dag har det blitt litt baking og småsysler her hjemme, og julestemningen gjør inntog for alvor. Riktignok blir det ikke alle sju slaga ~  her hjemme er nemlig den største kakemonsen meg ~ så det lages utvalgte favoritter fra år til år.
Noe av det beste jeg vet er honningkaker, og idag laget jeg noen som er lette, luftige og herlige. 
Blandt jentenes favoritter er herlige havrekaker med sjokoladebiter. Akkurat passe myke og seige skal de være ~ og de går ned på høykant.
Jeg mistenker at det må lages en porsjon til før jul!
Og oppskriften til herlighetene kommer her:

Honningkaker med ingefær:

150 g honning
100g brunt sukker (farin)
125 g smør
2 egg
500 g siktet hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts ingefær
1 ts kanel

Ha honning, sukker og smør i en kjele og kok langsomt til sukkeret er godt oppløst.
Kjøl til det er lunkent.
Pisk egg og tilsett i kjelen.
Bland mel, bakepulver og krydder og rør inn innholdet i kjelen til en jevn deig.
Dekk til og sett i et kjølig rom i en halvtimes tid.
Forvarm ovnen til 200°C . Strø mel på bakebordet og kjevle ut deigen. Stikk ut kaker med f.eks pepperkakeformer. Stek i 6-8min og avkjøl på rist.





Herlige havrekaker med sjokolade:

150 g smør
150 g hvetemel 
125 g havregryn 
125 g sukker
1 ts bakepulver 
1 ts ingefær
1 egg
4 ss melk
100 g mørk sjokolade 

Forvarm ovnen til 200°C.
Smelt smøret og avkjøl. Bland mel, havregryn, sukker, bakepulver og ingefær i en bolle. Rør smør og egg og melk sammen og tilsett melblandingen.
Grovhakk sjokoladen og rør inn i deigen.
Sett kakene med spiseskje på 
bakepapirkledd plate. Jeg liker å lage kakene litt store, så husk god avstand mellom dem ~ de eser ut endel.
Stek 12-15 min. Avkjøl på rist.






Mens kakene steker er det akkurat nok tid til å lage små pyntekranser av rosmarin ~ de dufter nydelig og er dekorative.





Du trenger bare blomstertråd, frisk rosmarin og et fint bånd til oppheng. Greit å lage en ring av blomstertråd først, deretter festes rosmarinen rundt. Heng dem opp der du ønsker. Mine hang jeg på dørene på mitt lille kjøkkenskap, som nå er fullt av godsaker til jul. 
Og til helga skal det lages sjokoladetrøfler ~ det deler jeg selvsagt med dere! 
Ha en herlig kveld videre, vi sees snart! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar